Pressemeddelelse: Nye perspektiver for at bygge en Aluminiumssmelter ved Maniitsoq

Nyt fund af mineralforekomst kaldet anorthosit i bunden af Itilleq Fjorden og Kangerlussuaq skaber forventninger til snarlig beslutning om at bygge aluminiumssmelter ved Maniitsoq. Borgmester Hermann Berthelsen og formand for råstof- og infrastrukturudvalget Gedion Lyberth i Qeqqata Kommunia udtaler, at de er mere optimistiske nu efter meldingerne fra Hudson Resources om fundet.
9. oktober 2013

Hermann Berthelsen siger, at det er enestående mulighed for at producere aluminium fra råmeterialet fra Kangerlussuaq, som vil reducere udgifterne til produktion af aluminium betydeligt. Istedet for at hente råmaterialet fra den anden side af jorden så kan vi selv forsyne smelteren.

Gedion Lyberth siger videre, at man med vandkraftværkerne som skal forsyne smelteværket kan opnå produktion af energi som er renere og mere miljøvenligt i forhold til andre energiproduktionsformer. Det kan jo ikke være bedre, at vi nu har mulighed for at forsyne smelteværket med ren energi og råmeteriale som vi selv har i Kangerlussuaq, ikke langt fra Maniitsoq.

Hudson Resources Inc. er et Canadisk mineral efterforskningsselskab som har opereret i Kangerlussuaq siden 2003. Selskabet startede med at undersøge forekomster af diamanter og efterfølgende sjældne jordarter ved Sarfartoq, men har de senere år fokuseret deres efterforskning på anorthosit på nordsiden af Kangerlussuaq. Her fandt selskabet meget store mængder af anorthosit ved Naajat, som de kalder White Mountain (hvidt fjeld). Anorthosit er et mineral som indeholder alumina, silicium og calcium.

Ifølge Hudson Resources pressemeddelelse er der flere potentialer for udnyttelse af anorthosit: Produktion af alumina, som er råmaterialet til fremstilling af aluminium. Normalt produceres alumina fra bauxit som kommer fra lande på den sydlige halvkugle. Råmateriale til glasfiberproduktion og til plastik og malingindustrien.

Hudson Resources oplyser, at de er i færd med at udarbejde ansøgningsmateriale til udvinding til Råstofstyrelsen. Hvis aftalerne falder på plads, så vil der måske kunne åbnes en mine allerede i 2014 og det vil skabe arbejdspladser for omkring 25 personer som igen betyder skattekroner til kommunen.

White Mountain, Naajat ved Kangerlussuaq

Peter Søren Olsen